TRASA- ročník 2019

1.8.

O začátku trasy jsme již psali. Pojďme se teď ale podívat na celou trať. První úsek nás provede krásným údolím kolem Špičáku a přilehlých sjezdovek. Pokračovat budeme obcí Tanvald, ale stroje si moc neodpočinou, protože nás čeká další stoupání. Cílem první etapy je Cimrmanova rolnická expozice a Rozhledna Maják Járy Cimrmana.

Začátek druhého úseku nebude pro naše stroje nějak náročný, pohybovat se budeme po hřebeni. Přejedeme silnici vedoucí do Harrachova a až do Horního Polubného. Odtamtud je to už jen kousek k vodní nádrži Souš, která zásobuje vodou celý Tanvald a Jablonec nad Nisou. Pro informaci odběr surové vody je zde až 340 l/s. Cíl této druhé etapy je na Horské Chatě Smědava, kde na nás čeká oběd.
Třetí část bude těžká hlavně pro brzdy. Sjíždět budeme krásnými serpentýnami až do Bílého Potoka. Zajímavostí je, že právě zde se tvořila malá jezírka, která stála za počátkem bleskové povodně, která velmi zasáhla níže položené Hejnice a Raspenavu. Cíl třetí etapy je v Jizerskohorském Technickém Muzeu v Bílém Potoku. Zde se chvilku zdržíme a necháme naše brzdy zchladnout.
Čtvrtá etapa povede přes Lázně Libverda, kolem Obřího sudu přes Dětřichov až do Heřmanic, kde se podíváme na unikátní dřevěnou rozhlednu. Dohlédnete odsud až do Polska a Německa.
Poslední část jízdy nás provede obcí Chrastava a zavede nás až do Liberce. Tady nás čeká poslední zastávka, možnost se občerstvit a také zhodnotit celou vyjížďku.

STARTUJEME - ročník 2019

8.7.

Stejně jako minulý rok vás ode dneška až do dne srazu budeme pravidelně informovat o trati, zajímavostech a dalších důležitých věcech spojených s naší vyjížďkou. Trať je schválena, připravili jsme opět pár zajímavých výhledů, ale i zastávek s tématikou historických motocyklů a další techniky.

Začneme hned hlavní informací. Finální trať má 97 km, během kterých se můžete těšit na šest zastávek. Z důvodu mnoha svateb, které se na náměstí v Liberci budou v dopoledních hodinách konat, jsme museli změnit směr průjezdu tratě a v Liberci na náměstí budeme končit. Výměnou za to jsme připravili start spojený se zajištěnou snídaní / kafíčkem. Sraz je tedy plánován v 8:00 v areálu Parkhotelu Smržovka. Místní majitel, nakloněn historickým motocyklům a sám majitel historického stroje, nám vyšel vstříc a připraví snídaňové posezení. Výjezd je plánován od hotelu v 9:15. V hotelu je také možnost řešit ubytování.

Opět pojede na konci naší kolony dodávka se základním servisním vybavením (kdyby náhodou). Připraveni budeme také na naložení stroje v případě poruchy. Pro majitele elektrických skútrů máme připravenou i padesátimetrovou prodlužovačku.

2019 v přípravě

14.8.

Už nyní pracuji na příštím ročníku, téma je již vymyšlené a vyjížďka by měla opět zavést všechny účastníky na zajímavá místa Libereckého kraje. Překvapí jistě i nové místo startu o které nyní usilujeme. Snažíme se také vyjednat záštitu kraje, která by nám krom finančních prostředků na financování občerstvení a vstupů, poskytla také lepší pozici při vyjednávání s majiteli a provozovateli míst která bych chtěl společně s vámi navštívit. Rozvíjíme také spolupráci s Lesy ČR která by nám mohla přinést hodně zajímavé trasy. Průběžně vás budu informovat na našem webu. 

Dárky pro posádky

26.7.

Dobré zprávy. Vypadá to, že se počasí umoudřilo a v sobotu bychom měli mít naprosto ukázkový letní den. Dnes nám už přišli i první dárky. Pro všechny, kteří absolvují všechny průjezdové body, jsme připravili na památku placky. Bohužel tento dárek kazí špatně napsané datum, za které se všem hluboce omlouvám a doufám, že to nebude zásadní problém. Výjezd je opravdu až v sobotu 28. a ne v pátek 27. ! Stále je k dispozici pár volných míst tak kdo váhal kvůli počasí už nemusí. 

Detail vyjížďky

10.7.

O jednotlivých prémiích jste se dočetli už níže, teď se podíváme trochu detailněji na trasu a časový rozvrh. Startovat budeme ze dvou míst. První sraz bude v 8:00-8:30 na náměstí ve Vysokém nad Jizerou, zde bude přítomný jako organizátor Marcel Malypetr. Následně se celá skupina přesune do Držkova krásnou silničkou vinoucí se jako hozená špageta po úpatí hory, na které se nachází zřícenina hradu Navarov. V Držkově je stanoveno místo druhého srazu (8:30-9:00). Zde se k vyjížďce připojí ti, kteří se ráno do Vysokého nedostanou. Zde bude čekat druhý pořadatel Lukáš Strouhal.

Následně se už společně vydáme na první prémii, Černou studnici. Přejezd vede přes vesničky Zásada a Huť, kde začne silnice stoupat serpentýnami, které pamatují amatérské závody do vrchu Car Winter Cup. Následně se odbočí z hlavní silnice a pokračovat budeme už přímo na vyhlídku. Zde pro nás bude připraveno parkoviště a cca třicetiminutová pauza, během které budete mít možnost se osvěžit a podívat se na rozhlednu (viz článek první výškové prémie).

Následně se vydáme ke druhé výškové prémii. Čekat nás bude jeden z časově nejdelších úseků, který sice není náročný co do délky, ale spíše rytmem a počtem zatáček. Po klesání do Lučan nad Nisou, během kterého budou mít stroje dost času zchladnout, přijde další stoupání směrem na Hrabětice. Zde sjedeme z hlavní silnice na obslužnou asfaltovou silnici vedoucí po hřebeni Jizerských hor. Na vrcholu hřebene uděláme krátkou pauzu (10-15 minut), kterou půjde využít k odpočinku a krásnému rozhledu do údolí, ve kterém leží Jablonec nad Nisou. Po krátkém sjezdu ze hřebene do Bedřichova bude připravena další zastávka u Lesní chaty. Zde bude opět rezervované parkoviště (pro nás bez poplatku) a místa v restauraci s terasou, která nabízí výhled do Bedřichovského údolí. Zde bude pro nás připraven oběd, takže na odjezd se nebude spěchat, pokud přetáhneme plánovanou hodinu nic se neděje !

Přejezd na další prémii bude opět zpestřen krátkou zastávkou v Auto-muzeu Liberec, které se nachází ve Vratislavicích. Muzeum je situováno do prostoru pivovaru, který tvoří tomuto místu krásnou atmosféru. Zde na všechny účastníky čeká první drobný dárek, jehož podobu vám prozradíme až na místě. Po prohlídce exponátů se vydáme směrem na Ještěd.

Na nejvyšší místo se budeme muset dopravit kousek po dvouproudém obchvatu Liberce. Jedná se o nejvhodnější trasu přes město a je to opravdu kousek. Doufám, že to nebude nikomu vadit. Na úpatí kopce se krátce zastavíme, aby se skupina opět sjela a mohli bychom směrem nahoru pokračovat společně. Na Ještědu bude vše připravené, zpoplatněný výjezd a parkování bude pro naši skupinu zdarma (poukazy na výjezd a parkování rozdáme u oběda).

Poslední část cesty nás zavede na Javorník (viz níže v sekci novinky). Zde máte možnost vyjít cca 300m k restauraci Obří sud. Vyhrazené parkoviště pro stroje které bude hlídané naším člověkem a bude obehnáno páskou (abyste se o vaše stoje nemuseli bát a mohli se v klidu projít). Zde je také naplánováno společné focení.

Důležité body :

- Stále je ještě volných pár míst, takže pokud chcete někomu říct, není problém přihlásit další. Všem vám děkuji a těším se na společné setkání.

- K dispozici bude servisní dodávka, ve které bude základní nářadí, benzín pro ty, kteří zapomenou dotankovat, a také prostor pro vaši batožinu, abyste se s ní nemuseli trápit na motocyklech. Dodávka s námi absolvuje celou trasu, pojede jako poslední.

- Vyjížďky se zúčastní i dva "regulovčíci" kteří nám pomůžou překonat pokud možno ve skupině přejezd kolem Liberce.

- Pokud máte nějaký dotaz a nebo potřebujete s něčím pomoct (v rámci vyjížďky) ozvěte se.

Orientační časový harmonogram :

4.Výšková prémie

20.6.2018

V podstatě poslední výškovou prémií, kterou budou moci účastníci získat je vrch náležící do celku Ještědsko-kozákovský hřbet, nazývá se Javorník. Naše Zastávka nás ale nezavede až na úplný vrchol, ale o pár výškových metrů níže na horní stanici lanové dráhy, kde je krásný rozhled po libereckém kraji z trochu jiného úhlu, než jaký nabízí Ještěd. Zde bude založen "výškový tábor" a ti, kteří se budou chtít trochu protáhnout, se mohou vypravit k cca 300 m vzdálené restauraci nazývané Obří sud. K ní se váže zajímavý příběh, který jsem si vypůjčil z Wikipedie.

V roce 1898 se ve Vídni konala Jubilejní výstava k oslavě 50 let vlády Františka Josefa I. Na výstavě byl i sud obřích rozměrů. Ten zde sloužil jako vinárna. Návštěvníkem výstavy i této vinárny byl Wilhelm Huebel, hostinský z Dlouhých Mostů u Liberce. Nápad s vinárnou v sudu se mu zalíbil natolik, že přesvědčil několik svých přátel a po skončení výstavy sud za 600 zlatých zakoupili, rozebrali a na čtyřech vagónech převezli po železnici z Vídně do Liberce. Na počátku následujícího roku bylo započato s výstavbou restaurace, jejíž součástí se stal i obří sud. Ke slavnostnímu otevření Obřího sudu došlo dne 18. června 1899. Později byla k objektu přistavěna i dřevěná, částečně krytá rozhledna o výšce 18 m. Otevřena byla 25. května 1924. Během druhé světové války však rozhledna značně utrpěla a na přelomu 40. a 50. let 20. století proto musela být stržena.

Dne 20. září 1974 došlo k požáru, při němž celý objekt včetně Obřího sudu shořel. Ačkoliv se později několikrát uvažovalo o obnově jak komplexu, tak rozhledny, dlouhou dobu k němu nedošlo. Do začátku 21. století se dochovaly pouze zarostlé zbytky pilířů a základů.

V současné době je na vrcholu Javorníku vedle výletní restaurace také kovový stožár základnové stanice mobilního operátora. V létě 2011 byl po 37 letech opět postaven kdysi tak oblíbený Obří sud. Jedná se o nepřímou repliku původního sudu. Při stavbě repliky se vycházelo z plánů starého hotelu. Nový obří sud byl otevřen 1. října 2011.

3.Výšková prémie

3.4.2018

Někteří z vás to jistě poznali podle uvedené nadmořské výšky, kdo ale nepátral, můžeme mu prozradit, že další výškovou prémií číslo 3 bude Ještěd. Hora Ještěd se pne do výšky 1012 metrů nad mořem a najdete ji jižně od Liberce v severních Čechách. V současnosti na vrcholu naleznete hotel s restaurací, televizní vysílač a také přírodní park. Před stavbou vysílače zdobil Ještěd velký kříž. Kříže na Ještědu mají dlouhou historii a jejich výskyt se dokládá od roku 1737. Úplně první kříž byl z kamene a vydržel do roku svého povalení - 1812. Od roku 1834 tradice pokračovala, ale střídaly se tu jenom dřevěné kříže. Současný kříž pochází z roku 1990. Jeho předchůdce byl tajně uříznut na pokyn dřívějšího komunistického předsedy libereckého národního výboru.

Velký zájem turistů začal v polovině 19. století. S rozvojem o návštěvy krásného vyhlídkového místa zde Florián a Barbara Haslerovi z Horního Hanychova začali prodávat od roku 1844 občerstvení a od roku 1850 tady postavili chatu, kde kromě jídla a pití poskytovali i nocleh. Fungovala do roku 1868, kdy byla nahrazena jinou, z části kamennou chatou. Nesla jméno Rohanova chata a také se dočkala terasy pro dvě stovky lidí, kterou nechal přistavět Německý horský spolek roku 1885. Od roku 1876 stála na vrcholu vyhlídková věž, která byla roku 1889 nahrazena novou rozhlednou a rovněž se uvažovalo nad lepší kamennou stavbu, která byla i navržena. K samotné realizaci však nedošlo. Základní kámen nového horského hotelu byl položen v červnu 1906 a začátkem dalšího roku došlo ke slavnostnímu otevření. Další zajímavou atrakcí se stala sáňkařská dráha o délce tři kilometry, která byla po poškození postavena v kratší formě. V roce 1963 zničil hotel požár a o několik let později dopadla stejně i Rohanova chata. Současníkům známá stavba ve tvaru hyperboloidu začala vznikat díky projektu architekta Karla Hubáčka a statika Zdeňka Patrmana, kteří se návrhy zabývali v letech 1963-1966. Samotná stavba se realizovala v období let 1966-1973. Tvar budovy byl navržen díky zdejším povětrnostním podmínkám. Navíc dokonale navazuje na svahy hory a opticky dokončuje Ještěd. Stavba je vysoká 94 m, anténa vysílače má 17 m. Přírodní park Ještěd se rozkládá na 93,6 km2 a zahrnuje od roku 1995 i masiv Ještědu.

Zajímavostí je například že, plášť Ještědu je tvořen na svou dobu revolučními kompozitními materiály, dokonce i spojovací materiál není z kovu. To vše kvůli anténám, které jsou ukryty pod pláštěm.

Pozorným návštěvníkům jistě neunikne ani označení místa, odkud bylo provedeno "pirátské" vysílání v úterý 27.8.1968 na kterém se podílel i herec Jan Tříska a pan prezident Václav Havel (tehdy samozřejmě disident) . Pokud toto místo najdete, najděte si i čas na krátkou vzpomínku na události, které tak významně poznamenali vývoj našeho státu, vzpomeňte na to kolik lidských osudů a nadějných projektů toto datum poznamenalo.

Z pohledu motoristických nadšenců můžeme také připomenout slavné závody do vrchu konané z obou stran (od Liberce a také Křížan). Silnice na Jižní straně byla také zařazena v minulých letech do tratí rychlostních zkoušek Rally Bohemia. Tato silnice je opravdovým pokladem a potěšením pro každého motoristu.

Teď ale zpět do současnosti. Po jednání s vedením hotelu bude umožněn průjezd a parkování celé skupiny ve vyhrazené zóně. Bude dostatek času na společnou fotografii, občerstvení a také objevování krásných výhledů na pohoří a pláně obklopující nejvyšší vrchol Ještědsko-kozákovského hřbetu.

Kudy se pojede :

Trať která psala historii

8.3.2018

Samozřejmě, že s prvním motocyklem a potažmo automobilem, muselo nutně dojít i na první závody. Většina cílů naší vyjížďky je hlavně za krásnými výhledy, ale když budeme tak blízko místa jednoho slavného závodu, byla by škoda ho minout bez povšimnutí. Navíc se jedná o místo, které tvořilo historii motorsportu nejen v Libereckém kraji. Silnice, která prochází obcí Záskalí, byla využitá k závodu už v roce 1926. Nechme ale promluvit dobovou reportáž:

"Dnes od 3 do 6 hodin odpoledne za podmračeného počasí se konaly závody do vrchu pořádané jabloneckým klubem motoristů na záskalské silnici od hostince "Ve skalním údolí" k hostinci "Na krásné vyhlídce" na Záskalí. V té době obsadily tisíce diváků uvolněná prostranství na silnici; četné automobily zaujaly postavení na vykázaných místech. Závodů se účastnilo 38 jezdců. Nejlepšího času dne dosáhl Gustav König z Liberce, který projel uvedeným úsekem za 2 minuty a 28 vteřin.".

Abychom doplnili dobový článek, tak průměrná rychlost musela být 63 km/h (včetně pevného startu a letmého cíle). Uznejte, že i na dnešní poměry je to hodně rychlé. Čas dnešních nejrychlejších prototypů je 1 minuta 18 vteřin. Pokud se podíváme na čas sériových vozů a ne specializovaných závodních strojů, pohybujeme se na hranici 1 minuty a 40 vteřin. Pěkný výkon pro Gustava. Tato silnice bude zařazena až na konec programu (kdyby se po ní někdo chtěl svézt vícekrát. Upozorňujeme však, že silnice nebude pro nás uzavřena a budeme se stále pohybovat v běžném silničním provozu).

2.Výšková prémie

5.3.2018

Další výškovou prémií bude malebná horská obec čítající okolo 320 stálých obyvatel. Nachází se v Jizerských horách mezi městy Liberec a Jablonec nad Nisou. Leží v nadmořské výšce 707 m.n.m. a rozkládá se po obou stranách údolí říčky Rýnovická Nisa. Jméno obce je spojováno se slavným závodem v klasickém lyžování, který se jezdí od roku 1970 jako memoriál expedice Peru. Za zmínku ale stojí, že za úplným počátkem, který se datuje do roku 1968, stojí spor o účast družstev na Krkonošskou sedmdesátku. Právě kvůli tomuto sporu se zrodila, nejprve jako nominační závod, legenda s původním názvem "50km Jizerskými horami". Většina z vás už určitě ví, že se jedná o Bedřichov. Zde v Lesní Chatě je plánovaná obědová pauza i s krásným výhledem do celého údolí z terasy restaurace. Přímo pod restaurací se nachází startovní areál Jizerské padesátky, která tento rok odjela už svůj 51. ročník. Uznejte sami, že to je místo které stojí za zastávku. 

1.Výšková prémie

1.3.2018 

Dnes už můžeme prozradit jednu z našich prvních výškových prémií. Podíváme se společně na nejvyšší vrch Černostudničního hřebene a to přesně do 869 m.n.m.. Zde je postavená krásná 26m vysoká rozhledna z roku 1905. Kdo se bude chtít podívat až nahoru, bude muset zdolat 91 schodů. Ti, kteří zůstanou dole, jistě vezmou za vděk možností občerstvení. Další výškové prémie na sebe pak nedají dlouho čekat, proto po krátké zastávce vyrazíme dál. 

Zprovoznění webu a registrace

Zprovoznili jsme internetové stránky, kde vás budeme informovat o průběhu příprav a přidávat i další doplňující informace.

© 2018 Výškové Prémie LIBERECKAVšechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky